Pernille Skipper besøger borgerkrigshærget kurdisk by i Tyrkiet

Næstformand i Enhedslistens folketingsgruppe, Pernille Skipper, og udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, besøger fra fredag til søndag den kurdiske hovedby, Diyarbakir, i Tyrkiet. Her deltager Enhedslisten sammen med ledende repræsentanter fra den europæiske venstrefløj i en fredskonference arrangeret af det venstreorienterede og pro-kurdiske HDP-parti.

Pernille Skipper udtaler:

- Tyrkiet er ét af de berømte nærområder, som Lars Løkke ofte taler om, at vi skal hjælpe. Samtidig vender regeringen og EU ryggen til undertrykkelsen i Tyrkiet i håbet om, at den tyrkiske regering vil stoppe flygtningene fra at komme til Europa. Vi skal lægge pres på den tyrkiske regering for at genoptage fredsforhandlingerne. Ellers risikerer vi en voldsom borgerkrig på grænsen til Europa og endnu flere flygtninge.

- Jeg besøger Diyarbakir for at bakke op om de demokratiske kræfter, der kæmper for fred. Lige nu, hvor der på EU-topmødet forhandles om Tyrkiet, står landet på randen af en blodig borgerkrig, hvor tusinder af civile risikerer at miste livet og hundredetusinder kan blive jaget på flugt mod Europa.

- Fængsling af journalister og lukning af medier gør det svært at få sandfærdige oplysninger fra Tyrkiet. Jeg håber at få et indblik i forholdene for den civile befolkning.

Baggrund

I de seneste måneder er mere end 200 civile blevet dræbt i sammenstød mellem det tyrkiske militær og det forbudte Kurdiske Arbejderparti, PKK. Trods kritik fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og Amnesty International holder tyrkisk militær flere kurdiske byer og bydele under militærbelejring, hvor hundredtusinder af civile, ifølge Amnesty, er truet af manglede adgang til mad og medicin. Det gælder bl.a. den gamle bydel i Diyarbakir, hvor der har forgår voldsomme kampe.

Pernille Skipper kan kontaktes på 6162 5100.

Nikolaj Villumsen kan kontaktes 6162 5099.

Fredag, 19. februar 2016 - 11:31