Forringet SU er kortsigtet og socialt skævt

I Politiken i dag melder alle Danmarks borgerlige partier sig klar til at forringe SU’en. Det vil være dybt skadeligt, mener Enhedslistens ordfører for de videregående uddannelser, Eva Flyvholm.

Eva Flyvholm udtaler:

• - Det er dybt bekymrende, at alle de borgerlige partier nu melder sig ind i kapløbet om at forringe SU’en. En støtte, som hvert år er med til at sikre, at unge med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger har mulighed for at tage en uddannelse.
  •
  • - Forslagene vil alle ramme socialt skævt. Det er klart, at det ikke vil være et problem for direktørens datter, hvis man skærer i SU’en. Men for børnene af buschaufføren og kassedamen, kan det måske være det, der betyder, at man falder fra. Jeg frygter, at en afskaffelse af SU’en vil få flere unge til at droppe deres uddannelse.
  •
  • - De Konservative foreslår, at de penge, der spares i SU, skal overføres til uddannelsessystemet. I Enhedslisten mener vi også, at uddannelsessystemet er udsultet – men det er helt håbløst, at man vil forsøge at lappe hullet ved at tage penge fra de studerende selv. Derudover må vi da håbe, at Konservatives nye indsigt i uddannelsessystemets tilstand vil få dem til at stemme imod de besparelser, vi ved kommer på næste års finanslov.
Fredag, 19. februar 2016 - 14:32