Enhedslisten vil rulle terrorlovgivning tilbage: Truer retssikkerheden

14. februar er årsdagen for Omar Husseins angreb på den jødiske synagoge og Krudttønden. Et år efter angrebet er antallet af syrienskrigere fra Danmark stagneret, men samtidig har vi i Paris oplevet et af de blodigste angreb i Europa i nyere tid. Spændingerne i vores samfund vokser i takt med, at et stigende antal flygtninge kommer til Europa på flugt fra IS’ myrderier. Der er behov for en ny retning i terrorbekæmpelsen, og Enhedslisten lancerer derfor et udspil, der skal sikre bedre forebyggelse, bedre retssikkerhed og bekæmpelse af terrorens bagmænd.

Retsordfører Pernille Skipper siger:

• - Vi vil bruge årsdagen på at mindes ofrene på Krudttønden og i synagogen, og samtidig pege på, at der behov for en ny retning i terrorbekæmpelsen. Alt for ofte glemmer vi de løsninger, der reelt virker – måske fordi de er svære. Og alt for ofte bliver generaliseringer og fordomme forværret, fordi diplomatiske og storpolitiske hensyn fjerner søgelyset fra de skurke, der finansierer terror.

• - Rigtig mange mennesker kommer til Europa i disse år. Mange af dem på flugt fra de selv samme terrorister, som vi har set gå til angreb i Paris og inspirere til angreb i København. Det politiske svar har desværre været indgreb i retssikkerheden, øget overvågning af almindelige borgere, mistænkeliggørelse af flygtninge og indskrænkning af deres rettigheder frem for forebyggelse og bekæmpelse af finansieringen af terror.

• - Jeg tror, at vi alle blev rigtig bange, da Krudttønden og synagogen blev angrebet sidste år. Og vi havde et behov for at reagere. Desværre blev reaktionen fra politisk side indskrænkninger af retssikkerheden og en mangel på forståelse for, hvordan vi på den lange bane får bekæmpet terroristerne uden at gribe ind i vores eget demokrati og forårsage splittelse i vores samfund.

• - Vi skal af med myten om, at man ikke kan gå hårdt til værks mod terrorisme uden at krænke frihedsrettighederne. Vi mener, at det er nødvendigt med politiske forslag, der kan sikre bedre forebyggelse, beskyttelse af minoriteter og mere involvering af civilsamfundet. Og så skal vi i langt højere grad bekæmpe terror, mens vi passer på den retssikkerhed, der udgør selve grundlaget for vores demokrati.

Læs hele Enhedslistens udspil:

Fredag, 12. februar 2016 - 11:27