Ministeren må styrke ungdommens uddannelsesvejledning

Det er stærkt bekymrende tal, der i dag offentliggøres om uddannelsesparatheden blandt 8.klasseseleverne i en række nordsjællandske kommuner. Omkring hver tredje af eleverne vurderes umiddelbart ikke parat til at gå i gang med en ungdomsuddannelse, når de er færdige med folkeskolen. Det vidner om, at den store nedskæring, der blev gennemført af ungdommens uddannelsesvejledning i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen, skete på et helt uholdbart grundlag, vurderer Enhedslistens skole- og ungdomsuddannelsesordfører, Jakob Sølvhøj.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• - Da partierne bag erhvervsuddannelsesreformen besluttede sig for at gennemføre store besparelser i ungdommens uddannelsesvejledning, var det med det udgangspunkt, at ca. 20 % af eleverne ikke ville blive vurderet uddannelsesparate. Nu viser det sig, at antallet er langt større, og derfor mangler der i den grad ressourcer til at løse vejledningsopgaven.
  •
  • - Vejlederne må løbe alt for  stærkt, og først og fremmest svigter vi de elever, der har brug for særlig støtte for at blive klar til at komme i gang med en ungdomsuddannelse. Situationen bliver særlig alvorlig, fordi der samtidig med nedskæringerne i vejledning blev indført et adgangskrav til erhvervsuddannelserne. Mange unge, der før ville være kommet i gang med en erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen, er nu forhindret i at starte. Adgangskravet var en fejl, der kraftigt forstærkes af beskæringen af ressourcerne til vejledning.
  •
  • - Jeg vil bede børne- og undervisningsministeren redegøre for, hvad hun vil gøre for hurtigt at sikre flere ressourcer til at styrke ungdommens uddannelsesvejledning. Ansvaret for problemerne ligger hos ministeren og partierne bag erhvervsuddannelsesreformen, der har beskåret vejledningen. Derfor må ministeren og forligspartierne sikre, at vejlederne meget hurtigt får rimelige betingelser for at løse deres vigtige vejledningsopgave.