EL om offentlighedsloven: Stem for vores forslag

I dag har Radikale, SF og Konservative været til møde hos justitsminister Søren Pind om offentlighedsloven. Radikale og SF har forud for mødet erklæret sig villige til at opsige det forlig, de selv indgik, hvis der ikke sker ændringer. Enhedslisten er rigtig glade for, at de tre partier rykker sig, og opfordrer dem til at stemme for Enhedslistens lovforslag, der træder i kraft efter næste valg.

Pernille Skipper siger:

• - Enhedslisten har kæmpet imod den nye offentlighedslov siden vedtagelsen. Selvfølgelig er vi vanvittigt glade for, at der er tre partier i forligskredsen, der har fortrudt deres stemmer. Og vi er endnu mere glade for, at de to af dem faktisk har tænkt sig at opsige forliget, som vi kan læse i pressen.
  •
  • - Vi har i dag fremsat et lovforslag, som afskaffer ministerbetjeningsreglen, folketingsmedlemsreglen og kalenderreglen. Det er de tre mest udskældte paragraffer, som mørklægger væsentlige dele af magthavernes arbejde. Og også de bestemmelser, som de tre partier har skældt ud på. Forslaget træder dog først i kraft tre måneder efter næste valg, så Radikale, SF og Konservative har al mulighed for at stemme for forslaget og stadig overholder deres forpligtelser som forligsparti. Det håber vi selvfølgelig, at de gør.
  •
  • - Jeg tror rent faktisk, at partierne mener det, når de siger, at de vil af med de her bestemmelser. Loven var udskældt allerede før vedtagelsen, og der har været store protester i deres bagland. Derfor håber jeg selvfølgelig også, at de stemmer for vores lovforslag. Hvis de gør det, har vi en ny og bedre offentlighedslov og mere åbenhed hurtigst muligt efter næste valg. Og partierne viser, at de også tør sætte handling bag ordene.

Onsdag, 3. februar 2016 - 12:57