Hemmeligholdte tal viser en skolereform i dyb krise

Ministeriet for børn og undervisning har netop offentliggjort tallene fra en landsdækkende undersøgelse blandt næsten 16.000 skoleelever, og mere end tre ud af fire af de adspurgte elever synes, at skoledagen er for lang. Tallene var ikke medtaget i den SFI rapport, som ministeriet offentliggjorde for tre uger siden, og fagbladet Folkeskolen blev nægtet aktindsigt i tallene. De offentliggøres først nu efter pres fra Enhedslisten og andre partier. Enhedslistens folkeskoleordfører, Jakob Sølvhøj, mener, at både tallene og forsøget på at mørkelægge dem vidner om, at folkeskolereformen er i dyb krise.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• - Det er fuldstændig uhørt, at vi har skulle trække oplysningerne om elevernes besvarelser ud af ministeriet, men jeg kan da godt forstå, at der har været stor ulyst til at få offentliggjort den store utilfredshed med de lange skoledage, der helt åbenlyst er blandt landets skoleelever.
  •
  • - For et par måneder siden viste en undersøgelse udarbejdet af Skole og forældre, at 52 % af forældrene er utilfredse med de lange skoledage, og nu har vi altså dokumentation for, at elevernes utilfredshed med skoledagens længde er endnu større. Nu må det da være helt slut med påstande om, at det alene er blandt lærerne og i Danmarks Lærerforening, der er utilfredshed med folkeskolereformen.
  •
  • - Det bliver mere og mere tydeligt, at skolereformen og de lange skoledage har bragt folkeskolen ud på et skråplan. Nu må regeringen, Socialdemokraterne og de andre partier bag reformen lytte til kritikken. Den forsvinder ikke, selv om man holder sig for øjne og ører. Til gengæld risikerer vi, at mange børn forsvinder fra folkeskolen, fordi deres forældre vælger den fra til fordel for de private skoler. Opgiv nu de lange skoledage. Giv indflydelsen på egen arbejdstid tilbage til lærerne, og gå i dialog med alle folketingets partier om ændringer af reformen.

Torsdag, 28. januar 2016 - 10:27