Der skal gøres op med politikernes urimelige pensionsvilkår

Det er glædeligt, at partierne bag vederlagskommissionen ikke længere vil støtte klækkelige lønforhøjelser til politikerne, mener Enhedslisten, men partiet peger samtidig på, at de urimelige pensionsvilkår skal ændres, selvom der ikke er lønfest i sigte.

Enhedslistens retsordfører, Pernille Skipper, siger:

• - Vi har hele tiden kritiseret, at de gamle magtpartier lovede at følge vederlagskommissionens anbefalinger uanset hvad. Vi frygtede, at de ville gemme sig bag kommissionens anbefalinger og give sig selv klækkelige lønstigninger uden at tage ansvar for det. Heldigvis er de kommet på bedre tanker nu efter lang tids pres fra bl.a. Enhedslisten.
  •
  • - Det er rigtig godt, at partierne bag aftalen om vederlagskommissionen siger klart nej til lønstigninger til politikere. Men det skal ikke blive en undskyldning for ikke at gøre op med de helt urimelige pensionsvilkår, som vederlagskommissionen faktisk foreslår ændret. Den går altså ikke, venner.

• - Ministre og folketingspolitikere kan gå på pension lang tid før almindelige mennesker og får en langt højere pension. Det er helt urimeligt, og det er hyklerisk, når de samme politikere samtidig hæver pensionsalderen for helt almindelige mennesker så sent som lige før jul. Det skal der gøres op med. Også selvom politikerne må holde sig på det nuværende, og i øvrigt høje lønniveau, som de har nu.

• - Noget tyder på, at magtpartierne vil undgå et opgør med den vanvittigt lukrative pension ved at påstå, at det er en samlet pakke. Det er noget fis, ærligt talt. Og Enhedslisten stiller selvfølgelig forslaget fra vederlagskommissionen om en lavere pension som beslutningsforslag, hvis regeringen ikke selv kommer med forslag.
  •
  • - Partierne bag kommissionen har tidligere afvist Enhedslistens forslag om et opgør med pensionsprivilegierne med den begrundelse, at de ville afvente kommissionens forslag. Nu er den undskyldning væk.
Torsdag, 7. januar 2016 - 13:12