Ros til Karsten Lauritzen for åbne skattelister

Der er ros til skatteminister Karsten Lauritzen for nu at offentliggøre listen over virksomhedernes betaling af selskabsskat, som Enhedslisten og Frank Aaen har kæmpet for i mange år.

Sådan lyder det fra Enhedslistens skatteordfører Pelle Dragsted, der også glæder sig over, at ministeren har forstået, at åbne skattelister også er godt for de virksomheder, der betaler skat.

Pelle Dragsted siger:

- Man skal huske at rose, når folk gør noget godt, så jeg vil gerne kvittere for, at skatteministeren nu har offentliggjort listen over selskabsskat, som vi i Enhedslisten har arbejdet for i lang tid, og som vi aftalte med den tidligere regering.

- Listen er vigtig, fordi den gør, at alle kan se, hvilke virksomheder der betaler skat og også se, når der er virksomheder, som ikke betaler skat, selv om de har en meget stor omsætning. Det er en god forbrugeroplysning, og jeg har intet imod, at der er selskaber, som betaler skat, også får lov at bryste sig af det forhold.

- Igen i år kan vi se, at der er nogle multinationale selskaber, som betaler nul kroner i skat, og som har gjort det al den tid, de har været her i landet. Vi kan ikke med listen sige, om de har brudt nogle regler, men det er da tankevækkende, at der er nogle selskaber, som har drevet virksomhed i Danmark i årtier uden nogensinde at lave et overskud i et omfang, så de skal betale skat.

Torsdag, 17. december 2015 - 13:48

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg