Dansk Folkeparti skylder pensionisterne en kæmpe undskyldning

På et spørgsmål fra Enhedslistens ældreordfører, Finn Sørensen, har finansministeren netop bekræftet, at Udbetaling Danmark allerede har iværksat administration af det lovforslag om boligydelse, som ellers skulle være udskudt til næste år. Konsekvensen er, at 350.000 modtagere af boligydelse får en forkert ydelse i januar måned.

Enhedslisten kræver en kæmpe undskyldning, der kun kan bestå i, at enhver snak om at forringe boligydelsen bliver stoppet. Derudover kalder partiet nu ministeren i samråd om sagen.

Enhedslistens ældreordfører Finn Sørensen siger:

• - Det er helt utroligt groft, at regeringen begynder at ændre i boligydelsen for hundredtusindvis af pensionister i strid med gældende lovgivning. Men det bekræfter jo, hvor sikker regeringen har været på Dansk Folkepartis støtte i denne sag. Vi vil straks indkalde ministeren i samråd for at få afklaret, hvordan dette kunne ske, hvem der har ansvaret for det, og hvem der har været orienteret om det.

• - Sagen bekræfter også, at det først og fremmest er den folkelige modstand mod forringelserne og ikke nogle forkerte regnestykker i finansministeriet, der har fået Dansk Folkeparti til at trække deres støtte til lovforslaget. Det er også tydeligt, at denne tvivl er kommet så sent, at man ikke har kunnet nå at give Udbetaling Danmark besked om at stoppe ændringerne.

• - Jeg synes, at de borgerlige partier skylder pensionisterne en kæmpe undskyldning. En undskyldning for, at de overhovedet har kunnet få den ide, at pensionister med lave indtægter skal bidrage til skattelettelser til dem i toppen af samfundet, og en undskyldning for at øge utrygheden ved at ændre i boligydelsen i strid med gældende lovgivning.
  •
  • - Undskyldningen til landets pensionister må selvfølgelig bestå i, at de borgerlige partier omgående meddeler, at de stopper enhver snak om at skære i boligydelsen. Nu må de erkende, at det kan man simpelt hen ikke uden at ramme mennesker, der har i ikke har ret meget at leve for. ATP har oplyst at 95 % af udbetalingerne af boligydelse går til mennesker med lave eller meget lave indtægter, så stop det nu!
Onsdag, 16. december 2015 - 12:30