Besparelser og lange skoledage undergraver folkeskolen

Udgiften pr. elevtime er faldet med ikke mindre end 26 % siden skoleåret 09/10. Det giver indlysende store problemer med at sikre kvaliteten i undervisningen, mener Enhedslistens skoleordfører, Jakob Sølvhøj.

Ifølge Jakob Sølvhøj er årsagen er de store besparelser i kommunerne og den omfattende folkeskolereform, der blev gennemført uden at afsætte tilstrækkelige midler. Derfor har han indkaldt børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd i dag om de store besparelsers konsekvenser for folkeskolen.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• - Kombinationen af store besparelser og en ufinansieret folkeskolereform betyder, at folkeskolen er ude i meget alvorlige problemer. Mere end halvdelen af forældrene er utilfredse med de lange skoledage, eleverne demonstrerer og en netop udgivet rapport fra kommunernes analyseinstitut KORA viser, at mange lærere ikke altid kan nå at forberede undervisningen. Det går simpelthen galt, hvis regeringen og partierne bag skolereformen ikke ændrer kurs.
  •
  • - Regeringen er nødt til at indse, at de besparelser, den nu gennemfører over for kommunerne, vil resultere i nye nedskæringer på folkeskoleområdet. Det vil gøre situationen endnu mere kritisk. Vi risikerer, at det fravalg af folkeskolen til fordel for privatskoler, som stadig flere forældre har foretaget de senere år, vil fortsætte i et forøget tempo.
  •
  • - Der er hårdt brug for handling, hvis udviklingen i folkeskolen skal vendes.  I stedet for at holde hinanden i skak må forligskredsen bag folkeskolereformen erkende, at de lange skoledage var en fejl og give kommunerne fuld frihed til, at forkorte de lange skoledag. Samtidig vil jeg opfordre kommunerne til at give KL klar besked om, at der ikke må indgås nye frivillige økonomiaftaler, der tvinger kommunerne til at skære yderligere i udgifterne til folkeskolen.
Tirsdag, 15. december 2015 - 12:38