Løs den opgave du har fået, Løkke

Lars Løkke skal lytte til vælgerne og gå efter en god parallelaftale. Sådan lyder det fra EU-ordfører Søren Søndergaard efter Løkkes første møde med EU-toppen.

- Løkke lovede efter møderne med partierne, at han ville søge en parallelaftale, så Danmark kan fortsætte sit samarbejde i Europol. Det er ærligt talt ikke særligt tillidsvækkende, når Løkke allerede nu virker opgivende, før kampen overhovedet er fløjtet i gang.

- Det er noget mærkeligt noget, at Løkke taler om et fuldt og helt medlemskab af Europol som målet for en parallelaftale. For hvad mener han med det? Selvfølgelig er der overstatslige hjørner af Europol, vi ikke kommer med i, hvis vi laver en mellemstatslig aftale.

- På mødet på Marienborg i mandags gav Enhedslisten statsministeren mandat til at undersøge muligheden for en mellemstatslig aftale mellem Danmark og Europol, der giver det danske politi den samme adgang til blandt andet registre, som de har i dag. Når han nu har tilføjet krav om, at Danmark skal være ”fuldt og helt” med i Europol, så har han ikke forhandlet på vores vegne.

- Når man hører Løkke efter mødet, kan man godt få den tanke, at han bevidst laver en opgavebeskrivelse, som, han ved, ikke kan opfyldes. Så kan han komme slukøret hjem og sige, at vi er nødt til at tage en ny afstemning om suverænitetsafgivelse. Hvis det er tilfældet, så er det ikke respekt for folkeafstemningens resultat.

Fredag, 11. december 2015 - 18:29