Biomasse underminerer klimaplaner

De klimaplaner verden rundt, der skal dæmme op for klimaforandringerne, bygger i høj grad på at erstatte fossile brændsler med biomasse. Men det er nu bredt anerkendt, at biomassen langt fra er CO2-neutral i praksis. Det underminerer de resultater, der måtte blive opnået på COP21, at lande som Danmark i sin klimaplan benytter så meget biomasse, mener Enhedslistens energiordfører, Søren Egge Rasmussen, der ønsker, at Danmark skal gå foran ved at øge afgifterne på biomassen.

Søren Egge Rasmussen siger:

- Uanset hvad resultatet bliver til COP21 i Paris,  så står vi med et kæmpe problem, hvis verdens lande skruer op for brugen af biomasse, fordi det fejlagtigt pynter på CO2-regnskabet. Skal Danmark virkelig gå foran, så skal vi basere os meget mindre på biomasse i vores grønne omstilling.

- I dag er biomasse helt fritaget for afgifter i Danmark. Det er helt skævt, når det står klart, at biomassen også belaster klimaet. Klimarådet har også påpeget, at der på grund af de manglende afgifter bliver brugt meget mere biomasse, end det er samfundsmæssigt og klimamæssigt forsvarligt. I stedet skal vi i meget højere grad satse på energikilder, der rent faktisk er vedvarende som vind, sol og geotermi, og vi skal være meget mere ambitiøse i forhold til at reducere vores energiforbrug.

- Det voldsomme globale fokus på biomasse betyder, at landbrugsjord og natur omlægges til at producere energi til især de rige lande. Det forringer levevilkår for fattige befolkninger rundt på kloden endnu mere.  Det er de samme befolkninger, som bliver ramt hårdest af klimaforandringer. Der er ingen tvivl om, at biomasse ikke bidrager positivt til en socialt retfærdig klimaløsning.

Lørdag, 12. december 2015 - 17:11

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg