Din nej-stemme er vigtig i dag

Så er det i dag, vi skal stemme om Danmarks retsforbehold over for EU. I Enhedslisten anbefaler vi som bekendt et nej, fordi vi vil have mere demokrati, større åbenhed og bedre retssikkerhed. Afskaffer vi retsforbeholdet, så får vi det modsatte. Vi vil have beslutningerne tættere på borgerne, ikke længere væk.

Din stemme er vigtig

Meningsmålingerne viser stort set dødt løb mellem ja- og nej-siden. Det er derfor vigtigt, at alle nej-støtter kommer op og bruger deres stemmeret.

For der er meget mere på spil end Europol og de 22 retsakter. Hvis vi afskaffer vores retsforbehold, vil det fremover være op til et flertal i Folketinget at afgive mere og mere selvbestemmelse til EU på retsområdet. En selvbestemmelse, vi ikke kan tage tilbage, når vi først har overført beslutningerne til EU.

Enhedslisten anbefaler et nej, fordi vi mener, at demokratiet og retssikkerheden skal følge med, når vi samarbejder internationalt. Vi skal selvfølgelig samarbejde med lande i Europa og resten af verden. Og det kan vi også godt uden at afgive beslutningsret til et uigennemskueligt, centraliseret EU-system. Det gør vi bedst, hvis vi bevarer vores retsforbehold.