En historisk asocial finanslov

Der er tale om en historisk asocial finanslov, som rammer velfærden og de arbejdsløse hårdt for at finansiere billigere luksusbiler, skatterabatter til de rigeste boligejere og arvinger til milliardær-familier.

Sådan lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen, der samtidig retter et hårdt angreb på Dansk Folkeparti for at svigte velfærden og de mennesker, der er ramt af arbejdsløshed og sygdom.

Læs Enhedslistens analyse af finanlovsaftalen.

• Johanne Schmidt-Nielsen siger:
  •
  • - Det her er en sort dag for Danmark. Tænk, at vi har en regering, som vil bruge milliarder på at sænke skatten for de rigeste boligejere, sænke afgiften på luksusbiler og give skatterabatter til milliardærarvinger, samtidig med at de tager penge op af lommen på de allerfattigste arbejdsløse og skærer dybt i vores velfærd og uddannelse.
  •
  • - På den her finanslov bruges der flere penge på at sænke skatter, der primært tilgodeser overklassen end på hele sundheds- og ældreområdet tilsammen. Det kan nok så meget snak og spin ikke dække over.
  •
  • - Dansk Folkeparti og Kristian Thulesen Dahl står med et kæmpe forklaringsproblem. De er det absolut største parti i regeringsblokken. Hvordan kan de acceptere en finanslov, der i den grad forgylder overklassen og samtidig rammer ufaglærte danskere, arbejdsløse og velfærden?
  •
  • - Thulesen-Dahl er med denne finanslov ny rekordindehaver i løftebrud. Han lovede kort før valget, at han ikke ville skære i kontanthjælpen, nu skærer han dybt. Han lovede at kæmpe for velfærden, men accepterer nu, at der skæres hårdt i uddannelserne og i den borgernære velfærd i kommunerne. Han lovede at sikre bedre forhold for vores ældre, men der vil reelt ikke være en krone mere til de ældre næste år end forrige år.
  •
  • - Finansloven indebærer også som frygtet et alvorligt angreb på hele miljø- og klimaområdet. De grønne initiativer, der skulle have gjort Danmark til grøn førernation, skrottes. Det er ærgerligt, at Konservative har prioriteret gaver til de rigeste boligejere højere end deres løfter om at fastholde de grønne ambitioner.

Læs Enhedslistens analyse af finanlovsaftalen.

Torsdag, 19. november 2015 - 12:19