Enhedslisten vil have kortere skoledage

Utilfredsheden med de lange skoledage vokser. En ny undersøgelse fra Skole og forældre viser, at mere end halvdelen af forældrene nu er utilfredse med skoledagenes længde. Nu må ministeren og partierne bag skolereformen simpelthen åbne ørerne, siger Enhedslistens skoleordfører, Jakob Sølvhøj.

- De her tal må være alarmerende læsning for partierne bag folkeskolereformen. Og de er jo blot det seneste eksempel på, at er der stadig er kæmpe store problemer med reformen. Der er massiv utilfredshed med reformen blandt lærere og forældre, og vi ser et stigende antal af forældre som trækker deres børn ud af folkeskolen til fordel for de private skoler, siger han.

Han og Enhedslisten opfordrer nu regeringen til hurtigt at udvide kommunernes mulighed for at afkorte de alt for lange skoledage.

- Der er brug for et initiativ her og nu. En afkortning af skoledagenes længde til fordel for ekstra personale i klasserne vil imødekomme et ønske fra tusindvis af forældre. Det vil give mange elever en bedre skoledag, forbedre lærernes arbejdsvilkår og være et klart signal om politisk vilje til at rette op på den hårdt kritiserede folkeskolereform, siger Jakob Sølvhøj

Fakta: Det foreslår Enhedslisten

1. Der gennemføres en ændring af folkeskoleloven, der giver kommunerne fuld frihed til at fastsætte et lavere undervisningstimetal. Kommunerne har i dag en begrænset mulighed for at korte skoledagen ned. Den mulighed skal udvides.

2. Der knyttes den betingelse til afkortningen af skoledagen, at ressourcerne bliver i skolens undervisning, så midlerne kan anvendes til mere personale i klasserne og give lærerne bedre tid til forberedelse.

3. Der tilføres penge til kommunerne til at foretage den nødvendige udvidelse af fritidsordningernes og klubbernes åbningstid. Folkeskolereformen betød en besparelse på 1,2 milliarder på fritidsordninger og klubber. Det skal rettes op, så kommunerne kan sikre de mindste børn fritidstilbud ved en afkortning af skoledagen.

Torsdag, 12. november 2015 - 12:44