Regeringen vil ødelægge værdifuld kystnatur

Erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen har i dag offentliggjort ti projekter, som regeringen giver dispensation fra kystbeskyttelsesreglerne. Der har været massive folkelige protester for at bevare de frie kyster i Danmark, men regeringen har yderligere initiativer i støbeskeen, der vil gå ud over naturen. Enhedslistens miljøordfører, Maria Reumert Gjerding udtaler:

- Det er en umådelig trist dag for vores natur, når regeringen giver grønt lyst til ti byggeprojekter ved vores kyster. Regeringen vil plastre kysten til med feriehuse, hoteller og fritidsaktiviteter. Det er utroligt dumt og kortsigtet, at man vil ødelægge den smukke natur, som glæder både dem, der bor der, turister og andre besøgende.

Gavner ikke udviklingen

Enhedslistens miljøordfører understreger, at de nye byggerier ikke vil gøre kyststrækningerne mere attraktive for turister. Regeringens tilladelser vil derfor ikke komme yderområderne til gavn.

- Man tager grundigt fejl, hvis man tror, at lempelser af kystbeskyttelsen vil gavne udviklingen i udkantsområderne. Det er snarere omvendt. Det, der er tiltrækkende for turister ved vores kystkommuner, er i høj grad den uspolerede natur, der er helt unik for Danmark. At gøre op med den er en historisk fejltagelse.

Flere lempelser på vej

Maria Reumert Gjerding er bekymret over, at regeringen har planlagt at give endnu flere tilladelser til kystbyggeri i fremtiden. De 10 nye tilladelser er således kun første skridt.

- Vi ved, at regeringen har endnu flere lempelser i kystbeskyttelsen på vej, så dette er i virkeligheden kun startskuddet til det, vi frygter, er et opgør med kystbeskyttelsen. Kystbeskyttelsen er ellers afgørende for, at vi i Danmark har åbne, frie kyster med en helt unik natur.

Fredag, 30. oktober 2015 - 11:47