Regeringen smadrer indsatsen mod ulovlig cabotagekørsel

Enhedslistens ordfører mod social dumping, Henning Hyllested, retter en hård kritik mod de planlagte besparelser på politiets indsats mod social dumping, som netop nu drøftes i politiforligskredsen. Politiets indsats mod ulovlig cabotagekørsel har nemlig været en stor succes, ifølge Henning Hyllested:

- Det vil være et kæmpe nederlag i kampen mod social dumping, hvis politiets indsats droppes. Vi har masser af gode erfaringer fra den indsats, som Enhedslisten og den tidligere regering søsatte for at komme ulovlig cabotagekørsel til livs.  Antallet af anmeldelser og sigtelser er faldet, siden den forstærkede indsats tog fart tilbage i 2012. Alt det sættes nu over styr.

- Det er utroligt, at regeringen synes, det er i orden, at vi skal se bulgarere og rumænere kører rundt på de danske landeveje til 50 kr. i timen eller mindre, mens danske chauffører og vognmænd udkonkurreres. At neddrosle indsatsen nu er at åbne en ladeport for flere østeuropæere til dumpingløn. I forvejen har danske chauffører mistet 7-8.000 jobs til lavtlønnede bulgarere og rumænere de sidste fem år.

- Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne lovede en styrket indsats mod social dumping under valget. Nu håber jeg ikke, at de to partier igen løber fra deres løfter til vælgerne.

Tirsdag, 27. oktober 2015 - 13:23