Groft løftebrud at skære i dagpenge for nyuddannede

Dansk Folkeparti og Venstre åbner i Politiken torsdag for at skære i dagpengesatsen for nyuddannede. Argumenterne for at gøre det er arrogante og usaglige, mener Finn Sørensen, arbejdsmarkedsordfører for Enhedslisten.

- I valgkampen var Venstre, DF og Socialdemokrater enige om, at der ikke skal skæres i dagpengene. Men alt tyder på, at de i øjeblikket forhandler om at indføre karensdage og nedsætte dagpengene for nyuddannede, konstaterer Finn Sørensen og uddyber:

- Venstre og Dansk Folkeparti vil oven i købet skære endnu mere i dimittendsatsen, end dagpengekommissionen foreslår. Det vil være et klokkeklart løftebrud. Det forringer trygheden for lønmodtagerne, og det skaber ikke en eneste ny arbejdsplads.

Vil presse mindstelønnen

En lavere dimittendsats vil blot føre til, at færre unge melder sig ind i A-kassen. Det er det stik modsatte af at fremtidssikre dagpengesystemet, da størstedelen af de nye a-kassemedlemmer kommer direkte fra uddannelse, påpeger Finn Sørensen.

- Den bagvedliggende hensigt med nedskæringerne er at presse de nyuddannede til at tage et hvilket som helst lavtlønsjob, som om konkurrencen om disse job ikke er stor nok i forvejen. Det vil ikke føre til flere i arbejde. Det vil føre til, at mindstelønnen presses nedad og til mange spildte uddannelseskroner for samfundet. Det er tåbeligt, kortsigtet og destruktivt, mener han.

Torsdag, 22. oktober 2015 - 10:57