Regeringens familiepolitik viser syg tankegang

Står det til regeringen, kan stressede børnefamilier godt vinke farvel til mere tid med deres børn. Alle skal arbejde mere, og forældre skal købe hushjælp eller barnepige, så tingene hænger sammen. Regeringen fører decideret antifamiliepolitik, mener Enhedslistens familieordfører, Maria Reumert Gjerding.

- Det er en syg tankegang, at vi skal sætte børn i verden, som vi afleverer i institution størstedelen af deres vågne timer, så vi kan knokle på arbejdsmarkedet og tjene penge nok til at købe os til hushjælp og børnepasning.

Antifamiliepolitik

Ifølge Maria Reumert Gjerding lyder mange børnefamilier af stress fordi forældrene ikke føler, at de tilbringer nok tid sammen med børnene. Og hun mener ikke, at regeringens politik vil bidrage til at løse dette problem.

- Regeringens udmelding vidner om en decideret antifamiliepolitik. Børnefamilier er i forvejen ved at knække midt over af stress, og mange har dårlig samvittighed, fordi de ikke føler, at de har tid nok til deres børn. Det løser vi ikke ved at gøre institutioner døgn- og weekendåbne og give skattelettelser, for at familierne så skal købe sig til rengøringshjælp. Det løser vi kun ved at give familierne mulighed for mere tid sammen.

Børnepasning i døgndrift

Enhedslistens familieordfører understreger, at daginstitutionerne ikke bør være en erstatning for samvær med familien. Hun kalder regeringens tankegang forældet og foreslår, at man går i den stik modsatte retning og i stedet sigter mod at nedsætte arbejdstiden for forældrene.

- Det er tilsyneladende en helt fremmed tanke for regeringen, at man får børn, fordi man gerne vil være sammen med dem. Ligesom det tilsyneladende ligger fjernt for regeringen at anerkende, at børn har brug for at være sammen med deres forældre, og at en daginstitution – uanset hvor god den er – aldrig kan erstatte tid med sin familie.

- At sikre børnepasning i døgndrift, så forældre kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet i flere timer, er en helt forældet tankegang. Vi foreslår i stedet at sætte arbejdstiden ned, give langt bedre orlovsmuligheder for forældre til små børn og bedre mulighed for, at forældre kan blive hjemme, hvis deres børn er syge. Det vil også give plads til flere ledige på arbejdsmarkedet.

Tirsdag, 20. oktober 2015 - 11:49