Dansk Folkeparti kan stoppe nedskæringerne i kommunerne

En lang række borgmestre advarer i dag mod de voldsomme nedskæringer i kernevelfærden, som vil blive en realitet, hvis venstreregeringens omprioriteringsbidrag bliver vedtaget.

Folketinget skal torsdag efter efterårsferien behandle den såkaldte lov om udgiftslofter, som, hvis den vedtages, vil medføre, at kommunerne hvert år skal skære med over to milliarder kroner.

På den baggrund opfordrer Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted, Dansk Folkeparti til at melde klart ud, at de ikke vil stemme for omprioriteringsbidraget, når Folketinget i næste uge behandler sagen.

Pelle Dragsted siger:

- Jeg håber virkelig, at der på Christiansborg bliver lyttet til borgmestrenes klare advarsler. Hvis omprioriteringsbidraget vedtages, vil det medføre voldsomme forringelser i vores velfærd. Det betyder færre besøg fra hjemmehjælperen hos vores ældre, færre pædagoger i børnehaverne og mindre hjælp til mennesker med handikap.

- Dansk Folkeparti sidder med et særligt ansvar. De er det største parti i højreblokken, og de gik til valg på at bekæmpe nulvækst. Derfor forventer jeg selvfølgelig også, at Kristian Thulesen Dahl siger klart og tydeligt nej til regeringens forslag om minusvækst, når vi skal behandle det i Folketinget i næste uge.  Alt andet vil være et vælgerbedrag af dimensioner.

Læs Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017.

Onsdag, 14. oktober 2015 - 13:01