EL om nedskæringer i beredskabet: Det er en katastrofe

Ifølge TV2 Regionerne planlægger forsvarsministeren at lukke beredskabscentrene i Thisted, Herning, Haderslev og Næstved. Dermed vil der ikke længere være beredskabscentre i Jylland, men udelukkende i Hedehusene på Sjælland og Bornholm. Enhedslistens beredskabsordfører, Nikolaj Villumsen, kalder planerne en katastrofe og kræver en forklaring fra forsvarsministeren.

Nikolaj Villumsen udtaler:

- Hvis nedskæringerne føres ud i livet, er det en katastrofe. Vi risikerer, at Jylland og Fyn vil mangle hjælp, hvis en voldsom storm eller ulykke lukker Storebæltsbroen. Det kan i værste fald komme til at koste danskerne dyrt, hvis vi på den måde nedlægger vores fælles ulykkesforsikring.

- Jeg mener, at Venstre skylder borgerne en forklaring. Den ene dag taler regeringen om udflytning af statslige arbejdspladser, og den næste dag fremlægges en plan, der kan betyde massive afskedigelser. Det lugter langt væk af hykleri.

- Der er ingen tvivl om, at nyheden skaber stor usikkerhed blandt ansatte og borgere i de berørte områder. Jeg vil derfor afkræve forsvarsministeren en forklaring. Han skylder at lægge nedskæringsplanerne åbent frem, så vi kan få en debat af konsekvenserne for danskerne.

Udvalgsspørgsmål til forsvarsministeren:

Kan forsvarsministeren bekræfte planerne om at nedlægge beredskabscentrene i Herning, Thisted, Haderslev og Næstved og hvordan kan ministeren i så fald sikre at borgernes sikkerhed i tilfælde af voldsomt vejr og ulykker ikke forringes?

Tirsdag, 6. oktober 2015 - 9:11