På valgobservation i et Tyrkiet på randen af borgerkrig

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, deltager fra mandag til tirsdag i førvalgobservation i Tyrkiet, som del af en delegation med Europarådets parlamentariske forsamling. Under besøget vil delegationen bl.a. mødes med lederne af store politiske partier, medie- og civilsamfundsrepræsentanter samt indenrigsministeren og valgkommissionen. Tyrkiet har de seneste måneder befundet sig på randen af borgerkrig og valget d. 1. november følges derfor med stor international interesse.

Nikolaj Villumsen udtaler:

- Tyrkiet er lige nu på randen af borgerkrig med angreb på regeringskritiske medier, overgreb på civile og voldsomme kampe mellem regeringen og PKK. Valget d. 1. november bliver derfor afgørende for Tyrkiets fremtid. Jeg håber vi som internationale observatører kan bidrage til at valget bliver frit og fair.

- Lykkedes det ikke at rykke Tyrkiet i en fredelig retning risikerer vi at endnu et land på grænsen til Europa synker ned i en blodig borgerkrig med tusinder af dræbte og hundredetusinder af flygtninge til følge. Senest har billeder af tyrkiske politifolk, der trækker liget af en civil kurdisk mand efter en politibil i det sydøstlige Tyrkiet, sat sindene i kog.

- Tyrkiet har med sit medlemskab af Europarådet forpligtet sig til at sikre rammerne for et demokratisk valg. Målet med vores besøg er at give myndighederne klare anbefalinger til hvordan det konkret kan sikres at medier, journalister, politikere og borgere kan debattere frit og åbent frem til valget.

Mandag, 5. oktober 2015 - 9:40