Talentløst og kortsigtet, at regeringen slagter forskning

Regeringen vil slagte forskning i Danmark ved at tage 1,4 mia. kr. for at finansiere skatte- og afgiftslettelser til erhvervslivet. Det får katastrofale følger for forskningen her og nu, og kommer i den grad til at gå ud over Danmarks evne til at være med blandt de mest innovative og lande. Det mener Enhedslistens forskningsordfører, Eva Flyvholm.

- Regeringen ødelægger vores fremtidssikring, når de skærer i forskningen. Det er næsten så idiotisk, som det kan blive. Og med tanke på, at selvsamme regering har lavet et regeringsgrundlag, der hedder Sammen for fremtiden fremstår det endnu mere talentløst. Jeg ved ærlig talt ikke, hvad Venstre har forestillet sig at Danmark skal leve af i fremtiden.

Spænder ben for nye idéer

Ifølge Eva Flyvholm har det gavnet dansk økonomi, at Danmark har været førende inden for forskning. Og besparelserne vil være skadelige for Danmarks evne til at udvikle nye idéer fremover.

- Forskning i verdensklasse har i mange år været et varemærke for Danmark og har styrket vores samfund og vores økonomi med store og små landvindinger. Forskning er væsentlig for, at vores samfund udvikler sig godt, og at vi for eksempel kan sætte gang i den grønne omstilling. Med denne finanslov formår Claus Hjort og Lars Løkke at spænde grundigt ben for fremtidens nye ideer og tanker.

Besparelser er reaktionære

Forskningsordføreren understreger, at de gode idéer, som blandt andet frembringes gennem forskning, er det, som et lille land som Danmark skal leve af. Derfor er det meget lidt fremsynet at skære ned på dette område.

- Danmark er et lille land, hvis eneste råstof er de gode ideer og fremsynede tanker bl.a. forskerne kommer med. Besparelserne er dybt reaktionære og meget lidt fremsynede.

Tirsdag, 29. september 2015 - 16:28