Finansloven gør verden mere usikker

Regeringens finanslov skærer dybt i den danske udviklingsbistand. Det rammer bistandsorganisationers muligheder for at hjælpe i fattige lande og underminerer klimaindsatsen, der er afgørende for stabilitet i verden, siger Eva Flyvholm, forsvarsordfører for Enhedslisten.

-  Mens verden omkring os brænder, og flygtninge banker på vores dør, vil regeringen skære ned på de langsigtede indsatser, der netop kan medvirke til en fredelig og demokratisk udvikling i verdens brændpunkter. Det er ekstremt kortsigtet.

-  Regeringens finanslov er uden omtanke eller ansvar for dagen i morgen. Mennesker skal have mulighed for at leve trygt, hvor de bor. Hvis man vil sikre stabilitet og færre flygtninge, giver det ikke mening at lukke opbygningen af skoler, hospitaler og civilsamfundsorganisationer i verdens mest udsatte lande.

-  Mens klimakrisen er ved at smadre vores klode og sender utallige mennesker på flugt, vil regeringen næsten halvere støtten til de klimainitiativer, der skal hjælpe til at vende udviklingen. Det virker, som om regeringen målrettet slagter bæredygtige initiativer og fuldstændig lukker øjnene for problemerne.

-  Det er knapt et døgn siden Lars Løkke Rasmussen stemte for de 17 nye udviklingsmål på FN’s generalforsamling, og nu skærer Venstre i den udviklingsbistand, der skal realisere planen. Det hænger ikke sammen.

For yderligere kommentarer Eva Flyvholm: 61625771

Tirsdag, 29. september 2015 - 17:31

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg