Kommuner skal ikke sende aben videre til pårørende

Enhedslisten er vred på de kommuner, der sender aben videre til de pårørende. Partiet kalder sundhedsministeren i samråd, for at få sat en stopper for det. De pårørende skal give omsorg og kærlighed, ikke feje op efter kommunale nedskæringer.

Enhedslistens ældreordfører Finn Sørensen siger:

- Det er dybt urimeligt og uretfærdigt at en række kommuner forsøger at presse de pårørende til at påtage sig omsorgs og plejeopgaver. De ældre og deres børn har betalt skat i forventning om, at der var ordentlig velfærd til de ældre. I stedet ser vi at ældre må ligge længere i den samme ble, mindre hjælp til rengøring og bad, og alt for få til at passe mange demente på plejehjem. Det er at føje spot til skade, når kommunerne nu forsøger at sende aben videre til de pårørende, i stedet for at sige nej til økonomiaftaler, der medfører nedskæringer i kernevelfærden.

- Jeg er skuffet over, at sundhedsministeren ikke siger klart fra. Jeg kalder hende derfor i samråd, for at høre, hvad hun forestiller sig, og hvad hun vil gøre for at hjælpe de pårørende så de ikke presses helt ud over kanten. 36 % af de pårørende siger, at det påvirker deres arbejdsliv. Hvad vil hun gøre ved det? Vi må have afklaret hvor hun står, og have folketingets partier til at forholde sig til konsekvenserne af den økonomiske politik, som Christiansborg fører over for kommunerne.

- Situationen er dybt kritisk. Vi er nødt til at få fastslået en række rettigheder til de ældre med hensyn til omsorg og pleje. Det vil i sig selv være en hjælp til de pårørende, så de ved, hvad de kan kræve af det offentlige. Vi ser allerede i dag at pårørende presses i en grad så de er nødt til at tage sygedage eller selvbetalt fri fra arbejde for at kunne passe syge familiemedlemmer. Flere danske undersøgelser har også vist at de pårørende selv bliver syge af presset. De pårørende skal ikke misbruges til at levere hjælp og omsorg som både syge og pårørende har betalt til over skatten.. Det bliver et hovedtema for Enhedslisten i årets finanslovsforhandlinger.

Mandag, 28. september 2015 - 11:36