Enhedslisten uddeler særpris til Venligboerne

Ved Enhedslistens årsmøde valgte partiet at uddele en særpris på 10.000 kroner til et initiativ, der har gjort en ekstraordinær stor indsats for at hjælpe de mennesker, der er kommet til Danmark på flugt. Prisen gik til Venligboerne for at have skabt et landsdækkende netværk af frivillige, der gør en enorm indsats for at hjælpe de mennesker, der har allermest brug for det. Johanne Schmidt-Nielsen uddelte prisen fra scenen til stående bifald fra hele salen.

- Lige nu ser vi, hvordan afmagt og frustration forvandles til handling. Og hvordan Støjberg og Martin Henriksen næsten bliver ligegyldige. Der handles, og det betyder en forskel. Et af de mange initiativer, der er opstået rundt i landet er Venligboerne.

Folkeligt initiativ

Johanne Schmidt-Nielsen glæder sig over, hvordan befolkningen på eget initiativ gør en kæmpe indsats for at hjælpe mennesker på flugt, der er stik modsat den politiske stemning på Christiansborg.

- Man kan godt blive temmelig trist til mode over Støjberg og co’s politik. Men det er direkte opløftende at opleve, hvordan mennesker som Venligboerne og tusindvis af andre rundt omkring i hele landet gør alt, hvad de kan for, at de mennesker, der kommer hertil, kan få så god en start som muligt.

Anne Lise Marstrand-Jørgensen og Louise Dalsgaard fra Venligboerne i København og omegn var til stede på årsmødet og modtog prisen på vegne af gruppen. Fra talerstolen sagde Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

- I Venligboerne er vi stolte over at modtage Enhedslistens særpris. Det er en daglig glæde at være en del af et hastigt voksende fællesskab, der formår at samle en bred skare af mennesker, der alle deler samme mål og ønske: At byde vores nye medborgere hjerteligt velkomne og hjælpe dem med at blive en del af det danske samfund.

Lørdag, 26. september 2015 - 12:20