Regeringen i mindretal om GMO-afgrøder

På et ekstraordinært møde i Folketingets miljøudvalg i dag samlede Enhedslisten flertal mod fødevare- og miljøministerens ønske om at tillade dyrkning af fire nye GMO-majssorter i Danmark. Enhedslistens miljøordfører Maria Reumert Gjerding udtaler:

Jeg er utrolig glad for, at vi har fået samlet et flertal uden om regeringen, så vi kan sende et stærkt signal om, at disse GMO-afgrøder ikke skal dyrkes i Danmark, og sætte en stor tyk streg under, at der ikke er flertal for regeringens hovedløse kurs.

Trussel mod naturen

Ifølge Enhedslistens miljøordfører er GMO'er en stor trussel mod landbruget, da rester fra dyrkningen af disse afgrøder kan sprede sig til andre landbrug. Hun glæder sig derfor over at kunne samle flertal i Folketinget.

- Dyrkningen af GMO’er er forbundet med et højt pesticidforbrug. Samtidig kan GMO’er sprede sig over store afstande og ødelægge økologiske marker. GMO’er vil simpelthen være en trussel mod vores rene grundvand, vores natur og muligheden for at dyrke økologisk landbrug. Derfor håber jeg, at det her er første skridt i retning af, at Danmark får et generelt forbud mod GMO’er.

Onsdag, 23. september 2015 - 8:08

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg