Ny flygtningekatastrofe truer i Tyrkiet

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, kritiserer de voldsomme angreb på regeringskritiske medier og partikontorer i Tyrkiet og opfordrer udenrigsministeren til øjeblikkelig handling for at undgå endnu en blodig borgerkrig på grænsen til Europa. Han udtaler.

- Det er fuldstændigt uacceptabelt, at de tyrkiske myndigheder ser passivt til, mens den regeringskritiske avis Hürriyet og hundredvis af partikontorer fra det pro-kurdiske og venstreorienterede HDP-parti angribes af islamister og højreekstremister.

Genoptagelse af fredsforhandlinger

Nikolaj Villumsen mener, at der er brug for et internationalt pres for at håndtere den truende konflikt. Derfor opfordrer Enhedslistens ordfører til handling fra ministeren.

- Udviklingen i Tyrkiet er ekstrem farlig og kan komme helt ud af kontrol, hvis ikke der lægges et internationalt pres på den tyrkiske regering. Jeg vil derfor klart opfordre udenrigsministeren til at kræve en genoptagelse af fredsforhandlingerne med PKK og sikring af grundlæggende rettigheder for befolkningen i Tyrkiet.

Drab på civile

Ifølge Nikolaj Villumsen er der risiko for en decideret borgerkrig i regionen, hvor der ikke sættes ind internationalt.

- Lige nu meldes mange civile dræbt i det sydøstlige Tyrkiet, hvor det tyrkiske militær beskyder boligområder i den kurdiske by Cizre. Tusinder af civile risikerer at dø og titusinder kan blive jaget på flugt, hvis vi ikke får forhindret endnu en borgerkrig på grænsen til Europa.

Torsdag, 10. september 2015 - 14:54