Glem alt om dagpengekommissionen

60.000 har nu mistet deres dagpengeret, viser nye dramatiske tal fra A-kassernes Samvirke.

15.500 følger efter hvert år. Mange mister helt forsørgelsen, fordi de midlertidige ordninger udløber. Det  understreger på det kraftigste, at dagpengeproblemet er for stort til at kunne blive løst inden for dagpengekommissionens snævre rammer, mener Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører, Finn Sørennsen, der nu har kaldt beskæftigelsesministeren i samråd.

Finn Sørensen udtaler:

- Beskæftigelsesministeren skal nu i samråd, så han kan forklare, hvad han her og nu vil gøre for de mange mennesker, der er blevet ramt. Det gælder ikke mindst de mange tusinde, der helt mister forsørgelsen og havner i fattigdom, selvom de har gjort alt det rigtige og står til rådighed for arbejdsmarkedet.

• - Men jeg spørger også mig selv, hvad fagbevægelsen egentlig laver i dagpengekommissionen? Kan det virkelig passe, at LO og FTF vil være med på en løsning, hvor lønmodtagerne selv kommer til at betale for nogle mindre forbedringer af genoptjeningsreglerne, som jo slet ikke vil løse problemet? Hvis LO og FTF mener noget med deres egne principper, så må de sige klart fra over for den ramme kommissionen har fået, men de har ikke engang dementeret mediernes oplysninger om, at kommissionen vil forringe vilkårene for de nyuddannede og dem med småjobs.
  •
  • - Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF har klart sagt, at der skal tilføres flere penge for at skabe en god dagpengeløsning, og at der skal ”bygges oven på”, ikke forringes noget. Hvorfor bakker LO og FTF´s ledelser ikke op om dette krav? Det er ikke til gavn for fagbevægelsens medlemmer at give Lars Løkke vetoret, sådan som Mette Frederiksen har gjort. Muligheden for et andet flertal skal afprøves.
  •
  • - Det er, som om fagbevægelsen har glemt, hvad sagen drejer sig om. Det handler ikke kun om de mange tusind, der mister dagpengeret. VKO-flertallets dagpengereform er et angreb på de mere end to mio. lønmodtagere der har valgt at melde sig ind i en A-kasse i forventning om, at de ikke behøver gå fra hus og hjem, hvis de bliver arbejdsløse. Det er et angreb på den danske arbejdsmarkedsmodel og på fagbevægelsens muligheder for at kæmpe for bedre løn og arbejdsvilkår.
Torsdag, 3. september 2015 - 9:53