Milliard-besparelser vil smadre uddannelsessystemet

Regeringens varsling om besparelser på 8,7 mia. kr. på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser vil smadre kvaliteten i uddannelsessystemet.

Det er regeringens uddannelsesministre, Ellen Trane Nørby og Esben Lunde, der i dag offentliggør planen om milliard-besparelser på uddannelse.

Besparelser kan koste i det lange løb

Hvis besparelserne realiseres, vil resultatet være en katastrofe for Danmark, advarer uddannelsesordfører Jakob Sølvhøj.

- Hvis det lykkedes regeringen at komme igennem med deres besvarelser, vil det gøre Danmark til et fattigere land. I Enhedslisten vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at få stoppet disse besparelser, lover han.

- En forudsætning for, at vores samfund hænger sammen, er, at vi har en veluddannet befolkning. Venstre risikerer at sætte alt det over styr. Jeg håber virkelig ikke, at de kan finde opbakning til de massive besparelser hos de øvrige partier i blå blok.

Ministre hykler om uddannelsesbureaukrati

Jakob Sølvhøj påpeger, at selvsamme regeringspartier allerede har angrebet videregående uddannelser via fremdriftsreformen.

- Det er særligt hyklerisk, at ministrene taler om at lave besparelser igennem at effektivisere og skære i bureaukrati, når selvsamme ministre har været med til at gennemføre fremdriftsreformen, som har skabt enormt meget bureaukrati, siger han.

- Og så ved jeg virkelig ikke, hvilken verden minister Esben Lunde Larsen lever i, når han siger, at uddannelsesinstitutionerne i dag er "kornfede" og sagtens kan holde til at spare. Uddannelsesinstitutionerne er skåret helt ind til benet over de sidste mange år, hvor der er kommet flere studerende til, men ikke flere penge.

Enhedslisten kalder begge regeringens uddannelsesministre i samråd.

Lørdag, 29. august 2015 - 21:27