Claus Hjorth vil ødelægge den danske model

Enhedslisten raser over finansminister Claus Hjorth Frederiksens forsøg på at blande sig i løndannelsen.

Partiet opfordrer fagbevægelsen til at afvise trepartsforhandlinger på det grundlag.

Arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

- Claus Hjorth Frederiksen skal holde nallerne væk fra løndannelsen. Han holder selv skåltaler om den danske model, men nu gør han, hvad han kan for at underminere den. Løn og arbejdstid forhandles af fagforeninger og arbejdsgivere, Det skal folketinget ikke blande sig i. I øvrigt er det rent vrøvl, at det er den ”høje” mindsteløn, der holder folk væk fra arbejdsmarkedet. Det er job, der mangler. Der er mangler stadig job til ca. 180.000 aktivt jobsøgende.

- Claus Hjorths virkelige dagsorden er at få presset lønningerne ned generelt. Det ”ræs mod bunden”, som allerede er i gang i kraft af social dumping, vil han forstærke. Det bliver samtidig et ”ræs mod bunden” for det danske samfund. Vi kan og skal ikke konkurrere med lavtlønslande. Vi skal vinde på kvalitet. Det kræver massiv investering i uddannelse, men også har vil regeringen skære. De er godt i gang med at køre Danmark i sænk.

- Jeg må på det kraftigste advare lederne i den danske fagbevægelse om at gå i trepartsforhandlinger på det grundlag. I øjeblikket lokker regeringen med trepartsforhandlinger, hvis fagbevægelsen går med til en dårlig dagpengeaftale, hvor eventuelle mindre forbedringer skal betales af de arbejdsløse selv. Der er ikke fremtid i nogle af delene, og det bør fagbevægelsen give Claus Hjorth klar besked om her og nu – ellers tromler han videre, og lønmodtagerne bliver kørt over.

Lørdag, 29. august 2015 - 10:09