Enhedslisten klager til Folketingets præsidium: Forsvarsminister skævvrider demokratisk debat

Udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, klager til Folketingets præsidium over, at forsvarsministeren udelukker Folketingets forsvarsudvalg fra besøg til de danske styrker i Kuwait og udelukkende lader partierne i forsvarsforligskredsen se på den danske krigsindsats. Nikolaj Villumsen udtaler:

- Det er en fuldstændig uacceptabel særbehandling af nogle medlemmer af Folketinget, som grundlæggende skævvrider den demokratiske debat, og derfor rejser Enhedslisten nu sagen over for Folketingets præsidium.

Uværdig behandling af folkestyret

Selvom ikke alle partier er en del af forliget, bør hele forsvarsudvalget inddrages i en så væsentlig del af den danske krigsindsats, mener Enhedslistens forsvarsordfører, der nu håber, at Folketingets præsidium vil reagere på klagen.

- Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt at der gives særskilte privilegier til de folketingsmedlemmer, der er enige med forsvarsministeren i krigsindsatsen, mens de andre medlemmer nægtes adgang til information. Jeg håber meget folketingets præsidium vil rette en klar kritik af forsvarsministeren, da jeg mener han gør sig skyldig i en uværdig behandling af det danske folkestyre.

Onsdag, 26. august 2015 - 9:48