Plejehjemsbeboere skal have ret til en ledsager

Enhedslisten er rystet over, at plejehjem presser ældre til selv at betale for en ledsager, når de skal til lægen. Det skal stoppes, mener partiet.

- Det er dybt forkasteligt, at nogle plejehjem presser de ældre til selv at betale for en ledsager, når de skal til lægen eller til undersøgelse på hospitalet. Det er de svageste ældre, der er på plejehjem, det er jo derfor de er der, påpeger Enhedslistens ældreordfører, Finn Sørensen, og uddyber:

- Det siger da sig selv, at de skal have hjælp til den slags. Ledelsen på et plejehjem skal ikke have mulighed for at udnytte den ældres svaghed til at presse dem til at betale for noget, de bør have krav på.

Ældres velfærd forsømmes

Enhedslisten er på linje med Ældresagen i dette spørgsmål, og Finn Sørensen mener, at det skal stå klart og tydeligt i loven, at plejehjemmet har pligt til at sørge for en ledsager til de ældre.

- Det skal være faguddannet personale, som også kan hjælpe den ældre med at forstå, hvad lægen har sagt, og sikre, at lægens henvisninger bliver fulgt op bagefter. Det skal hverken være en privat aflønnet eller en pårørende, der varetager den opgave, understreger han.

Eksemplet viser ifølge Finn Sørensen, hvor langt ud over kanten, vi er kommet med omsorgen og plejen til vores ældre medborgere, som jo faktisk betaler for at bo på plejehjem.

- Det her er en konsekvens af mange års nedskæringer i kommunerne, fordi de andre partier i Folketinget har prioriteret skattelettelser til de rige og de højtlønnede, frem for velfærd. Hvis vi ikke får sat en stopper for disse tilkøbsydelser, så vil det brede sig som en steppebrand i hele velfærdssektoren. Til sidst er der kun omsorg og pleje, for dem, der har råd, advarer Finn Sørensen.

Tirsdag, 25. august 2015 - 9:44