Regionsaftale betyder massive forringelser for patienter og sundhedspersonale

Regeringen har indgået en aftale med Danske Regioner om regionernes økonomi for 2016. Aftalen betyder, at det hårdt pressede sundhedspersonale skal løbe endnu hurtigere, samtidig med at regionerne skal klatte pengene væk på dyre, private løsninger på grund af nye regler om tvangsudlicitering. Det mener Enhedslistens repræsentant i Danske Regioners bestyrelse, Susanne Langer, der meddeler, at Enhedslisten ikke kan støtte aftalen. Susanne Langer udtaler:

- Denne aftale vil forringe sundhedsvæsenet, og der vil igen blive stillet krav om, at de ansatte skal løbe hurtigere. Det fører til mindre tid til den enkelte patient, mere overbelægning, flere fejl - og til mere stress og nedslidning af de ansatte. Det kan vi ikke være bekendt, hverken over for patienter eller personale.

Lyt til personalet

Susanne Langer efterlyser, at politikerne i højere grad lytter til sundhedspersonalet, som flere gange har gjort klart, at de ikke har ressourcer til at arbejde hurtigere.

- De midler, der tilføres, er slet ikke nok til at forhindre de kommende forringelser. Alle nye krav om flere og nye behandlinger på hospitalerne burde i stedet blive finansieret 100 procent. De ansatte kan simpelthen ikke løbe stærkere. Det har både læger og sygeplejersker gentagne gange prøvet at få det politiske flertal til at forstå. Det er på tide, at der bliver lyttet mere til dem.

Dårlige erfaringer med tvangsudlicitering

Også Enhedslistens kommunal- og regionalordfører, Rune Lund er bekymret for aftalens konsekvenser på sundhedsområdet. Han påpeger, at vi risikerer at se flere af de dårlige eksempler, vi tidligere har oplevet med udlicitering af sundhedsydelser.

- Regeringen har i denne såkaldte aftale fået indført regler om tvangsudlicitering. Vi har tidligere set, hvordan Lars Løkke som sundhedsminister tilbage i 2006 stod bag overbetaling af privathospitalerne. Med aftalen skal skatteyderne altså endnu engang til at finansiere dyre private løsninger, samtidig med at vores offentlige sundhedsvæsen forringes.

- Det ville have været på sin plads, hvis Danske Regioner havde haft politisk rygrad nok til at nægte at indgå en aftale, der vil betyde massive forringelser og dyr tvangsudlicitering. Så ville vi have haft muligheden for at få en politisk debat i Folketinget og presse på for at skabe forbedringer i stedet for forringelser i sundhedsvæsenet.

Tomme ord fra S og DF

Rune Lund mener, at Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti svigter deres løfter om at sikre et bedre sundhedsvæsen, hvis de to partier stemmer for regionsaftalen.

- Hvis Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne stemmer for den her økonomiaftale i Folketinget, kan man roligt sige, at valgløfterne om mere velfærd blot var tomme ord. Begge partier vil i så fald svigte kampen for et ordentligt sundhedsvæsen.