Mindre demokrati - ringere retssikkerhed

Den 3. december skal vi til folkeafstemning om Danmarks retsforbehold over for EU. Afstemningen handler om, hvorvidt vi vil afgive endnu mere magt til bureaukraterne i Bruxelles. Uden retsforbeholdet får EU retten til at bestemme over vigtige dele af vores retspolitik. Når vi først har afgivet den ret, kan vi ikke tage den tilbage. Derfor anbefaler Enhedslisten at stemme nej. Retsordfører, Pernille Skipper siger:

- Uden retsforbeholdet flyttes beslutninger om dansk retspolitik længere væk fra borgerne. Resultatet bliver mindre åbenhed og demokrati og ringere retssikkerhed. Vi vil ikke selv kunne bestemme, hvilke beføjelser det europæiske politi skal have, eller sikre demokratisk kontrol med deres arbejde. Der vil også komme mere overvågning af ganske almindelige borgere.

Meget mere end politisamarbejde

Med afskaffelsen af retsforbeholdet vil en række lande få indflydelse på Danmarks retspolitik. Deriblandt lande, hvis lovgivning ligger langt fra den danske.

- EU vil få indflydelse på Danmarks regler på en lang række områder, for eksempel familieret. Og EU tæller medlemslande med forbud mod eksempelvis abort eller såkaldt homoseksuel propaganda. Afstemningen handler altså om meget mere end Europol, i modsætning til hvad de EU-begejstrede partier påstår.

For internationalt samarbejde

Retsforbeholdet giver stadig Danmark mulighed for at deltage i internationalt samarbejde om blandt andet at bekæmpe kriminalitet. Dette vil også være tilfældet i fremtiden. Pernille Skipper afslutter.

- Ved at bevare retsforbeholdet vil vi også fremover selv kunne bestemme regler for skilsmisser, forældremyndighed, strafudmåling og meget andet. Vil vil også kunne samarbejde om kriminalitetsbekæmpelse i Europol via frivillige parallelaftaler – uden at den danske befolkning mister indflydelse.

Fredag, 21. august 2015 - 13:48