Ny minister skal kulegrave konkurser i ældrepleje

Folketinget afholder i dag samråd om de mange konkurser i ældreplejen. Enhedslisten kræver stop for privatiseringen, indtil den nye minister har leveret en grundig undersøgelse af konsekvenserne for borgere, medarbejdere og kommuner.

Enhedslistens ældreordfører Finn Sørensen siger:

- Kommunernes Landsforening bekræfter nu selv, hvad vi har vidst et stykke tid. I hver tredje kommune er borgere og medarbejdere berørt af konkurser i ældreplejen. Det skaber utryghed hos de 4000 borgere, der pludselig står uden hjemmehjælp, det skaber utryghed hos de mange medarbejdere, der pludselig står uden job, ligesom det påfører kommunerne ekstra omkostninger.

- Jeg ser meget frem til dagens samråd. Jeg forsøgte i foråret 2015 at få den daværende socialminister til at forholde sig problemet, og give Folketinget en grundig belysning af konsekvenserne for hjemmehjælpsmodtagerne, de ansatte og kommunerne. Det fik jeg ikke noget ud af, så på dagens samråd vil jeg håbe, at jeg kan få den nye sundhedsminister til at forpligte sig til det.

- Vi har længe forsøgt at trænge igennem til regeringen og de andre partier i folketinget og i kommunalbestyrelserne landet over: Nu må de forholde sig til kendsgerningerne. Det er en myte, at det er bedre og billigere at overlade ældrepleje til de private. Det forholder sig lige modsat. Privatisering og udlicitering er gift for kvalitet og tryghed i ældreplejen.

- I 2003 indførte VK regeringen og DF tvang over for kommunerne til at inddrage private leverandører i ældreplejen. Denne tvang skal ophæves. Det vil vi stille forslag om, så snart folketinget samles igen. Vi vil samtidig kræve, at der gennemføres en uvildig undersøgelse af omkostninger og konsekvenser af konkurserne og at al udlicitering af ældrepleje stoppes indtil der foreligger videnskabelig dokumentation for de samlede konsekvenser for borgerne, de ansatte og kommunernes økonomi.

Onsdag, 19. august 2015 - 11:31