Økologi kan løse landbrugets økonomiske problemer

Regeringens plan for at hjælpe det gældsplagede landbrug ved at give lov til mere miljøsvineri er den helt forkerte retning, hvis dansk landbrug skal løse sine økonomiske problemer, mener Enhedslistens landbrugsordfører Maria Reumert Gjerding.

Maria Reumert Gjerding siger:

- Landbrugets dårlige økonomi skyldes i høj grad, at vi konkurrerer på verdensmarkedet om masseproducerede lavprisprodukter, fordi vi bliver ved med at satse på ensporet konventionelt landbrug. Det er en retning, som den nuværende regering desværre blive ved med at understøtte, og det er helt og aldeles udsigtsløst, hvis vi gerne vil rette op på den dårlige økonomi i dansk landbrug og skabe nye arbejdspladser på området.

- Løsningen på landbrugets problemer er omlægning til økologiske produkter af høj værdi, som giver væsentligt bedre fortjeneste. COOP har meldt ud, at de mangler økologiske produkter og efterspørgslen stiger i landene omkring os.

Samtidig vil en omlægning af landbruget til 100 % økologi løse en lang række af de store problemer, som industrilandbrugets forurening skaber for vores natur og miljø.

Onsdag, 19. august 2015 - 12:27

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg