Nu må DF og S ud af busken

Dagpengekommissionen skal have en fyreseddel nu, og Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne må nu melde klart ud hvad de egentlig vil med dagpengesystemet. Det kræver Enhedslisten, efter lækket af dagpengekommissionens rapport.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

- Oplysningerne om indholdet i Dagpengekommissionens rapport bekræfter, at kommissionen er spild af tid og penge. Ingen af de modeller, den arbejder med, løser det problem, at tusinder mister deres dagpengeret. Men det er klart. Thorning og Corydon bandt kommissionen på hænder og fødder, den må ikke foreslå noget der koster flere penge, og den skal regne lige som man gør i Finansministeriet. Det kan kun gå galt.

- Der er kun et fornuftigt svar på dagpengekommissionens rapport. Den kommission skal fyres her og nu. I stedet må politikerne ud af busken og melde klart ud, hvad de egentlig vil med dagpengesystemet. Det gælder især Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, der sammen med Enhedslisten kan tvinge langt bedre løsninger igennem.

- Vores spørgsmål til Dansk Folkeparti er derfor: Vil I stå fast på, hvad I sagde før valget, nemlig at genoptjeningskravet skal nedsættes til et halvt år, og at der skal tilføres flere penge til dagpengeområdet? Vores spørgsmål til Socialdemokraterne er: Vil I sammen med Enhedslisten benytte alle muligheder, herunder et flertal med Dansk Folkeparti, for at presse Venstre til reelle løsninger, som kan sikre et trygt dagpengesystem, eller føler I jer stadig bundet af musketéreden med De Radikale?

Onsdag, 12. august 2015 - 9:52