Flere skattekroner til krig og kampfly er skammeligt

Venstre, Konservative og DF varsler, at de vil hæve udgifterne til militæret. Det forslag møder kritik fra forsvarsordfører Eva Flyvholm.

Folketinget står over for at købe nye kampfly for op imod 30 milliarder kroner, og hvis det lykkedes de borgerlige partier at få hævet udgifterne til militæret, er det for at finansiere de nye kampfly.

- Købet af nye kampfly er ikke finansieret endnu. Det er derfor, de varsler, at udgiften til forsvaret skal hæves, siger Eva Flyvholm, der kalder det "en vanvittig prioritering."

Velfærd frem for kampfly

Enhedslisten er modstander af, at der skal bruges flere danske skattekroner på at føre krig.

- Jeg synes, det er forkasteligt at bruge 30 milliarder skattekroner på nye kampfly, når der samtidig skæres på velfærden i alle landets kommuner, siger Eva Flyvholm.

- For prisen på bare ét kampfly kunne man få næsten 5 millioner besøg fra hjemmeplejen til vores ældre! Set i det lys mener jeg ikke, at DF, Venstre og Konservative har prioriteterne i orden, når det kommer til at bruge vores fælles skattekroner. Jeg synes faktisk, de skulle skamme sig.

Humanitær hjælp frem for militære aktioner

I stedet for at hælde flere penge ind i fejlslagne militære aktioner, bør vi genoverveje Danmarks rolle i verden og blive en humanitær og demokratisk storspiller, mener forsvarsordføreren.

- En stor del af udgifterne til Forsvaret skyldes jo, at Danmark er blevet en krigsførende nation, der har fulgt USA i krig i blandt andet Irak og Afghanistan. Jeg mener personligt, at vi kan bidrage til mere fred og stabilitet i verden ved at satse på fredsbevarende FN-missioner, humanitær hjælp og støtte til demokratiske bevægelser, siger hun.

- I forhold til missionen mod IS i Irak er problemet heller ikke løst ved blot at tilføre flere penge. Vi må grundlæggende spørge, om det, Danmark gør i kampen mod IS, virker. Der er stor risiko for, at bombninger kan øge opbakningen til IS, og derfor ser jeg hellere en strategi, hvor flyene trækkes hjem, og vi i stedet støtter de kurdiske mænd og kvinder. der kæmper på landjorden i Syrien og Irak.

Torsdag, 6. august 2015 - 13:32