Kristian Jensen skal fordømme Tyrkiet

Enhedslisten mener, at Tyrkiets kampagne mod kurderne svækker kampen mod Islamisk Stat. Enhedslisten kræver, at den danske regering fordømmer Tyrkiets angreb på kurderne.

Sådan lyder det fra Enhedslisten i kølvandet på gårsdagens NATO-topmøde, som Tyrkiet havde indkaldt til.

Tyrkiets angreb på kurderne skal fordømmes

Tyrkiets angreb på kurdiske styrker svækker ikke blot kampen mod Islamisk Stat, men mulighederne for en demokratisk udvikling i området i det hele taget, advarer fungerende udenrigsordfører Finn Sørensen.

- De kurdiske styrker er et bolværk mod Islamisk Stat for millioner af civile i Nordirak og Syrien. Det får grufulde konsekvenser, hvis det lykkes Tyrkiet at svække disse kurdiske styrker, siger han.

- Tyrkiets angreb kan ikke fordømmes nok, og derfor skal den danske regering tage klart afstand fra Tyrkiets handlinger. Danmark må kræve, at Tyrkiet stopper angrebene på kurderne, at de genoptager forhandlingerne med PKK, og at de går helhjertet ind i kampen mod IS.

Uklar tale fra regeringen og NATO

Meldingerne fra regeringen og NATO er imidlertid i bedste fald tvetydige.

- Vi har noteret os, at udenrigsminister Kristian Jensen i dag advarer om, at Tyrkiets fornyede konflikt med PKK kan betyde, at den fælles indsats imod IS bliver bremset, og at han giver udtryk for, at fredsprocessen med PKK ikke må opgives. Men samtidig bakker NATO-topmødet d. 28. juli op om Tyrkiets ”kamp mod terrorisme”. Det rejser tvivl om, hvor NATO og den danske regering står i denne sag, påpeger Finn Sørensen.

- Den tyrkiske regering vil udlægge NATOs tvetydige udmeldinger som støtte til deres kamp mod PKK. Det er helt uholdbart. Vi har derfor stillet en række opklarende spørgsmål til udenrigsministeren.

Enhedslisten har stillet følgende spørgsmål til udenrigsministeren:

• Hvad indebærer konklusionerne fra NATO-topmødet d. 28. juli konkret? Indebærer de fx at NATO politisk og militært støtter Tyrkiets plan om at oprette den "sikkerhedszone" i Syrien, som Tyrkiet vil oprette?
  • Er ministeren enig i, at kurderne og deres organisationer i Syrien og Irak er en meget vigtig faktor og samarbejdspartner i kampen imod Islamisk Stat, og at Tyrkiets aktuelle angreb på kurdiske stillinger og på kurdiske organisationer dermed er medvirkende til at svække kampen imod Islamisk Stat?
  • Hvad har den danske regering opfordret Tyrkiet til på dagens topmøde i NATO, indkaldt af Tyrkiet? Har den danske regering fx opfordret Tyrkiet til at stoppe angreb på kurdiske stillinger og kurdiske civile og i stedet tage initiativ til fredsforhandlinger med de kurdiske organisationer?
  • Vil ministeren forklare, hvad der ligger i erklæringen fra NATOs topmøde i dag, hvor der gives opbakning til Tyrkiets kamp imod terrorisme? Indebærer erklæringen en støtte til Tyrkiets angreb på kurdiske stillinger og på civile i nabolandene, på kurdiske organisationer og aktivister i og uden for Tyrkiet?
  • Er ministeren enig med Naser Khader fra Det konservative folkeparti, der i dag har udtalt til Politiken, at "Vores fjende er ikke PKK, det er IS”?
  • Vil ministeren tage klar og utvetydig afstand fra den tyrkiske regerings angreb på de kurdiske styrker og organisationer og kræve, at der omgående indledes forhandlinger med PKK om en fredelig løsning, og at Tyrkiet går helhjertet ind i kampen mod Islamisk Stat?
Onsdag, 29. juli 2015 - 13:04