Grønlandsudvalgets formand bør være fra Grønland

Regeringens forklaring på, at de ikke har ladet Grønlandsudvalgets formand være et medlem fra Grønland, er en dårlig undskyldning.

Den nye regering har ikke givet plads til en grønlænder som formand for Folketingets Grønlandsudvalg. Den nyvalgte formand for Grønlandsudvalget Marcus Knuth undskylder sig med, at udvalget mest beskæftiger sig med udenrigs-, forsvars og sikkerhedspolitik (Ritzau 14.7.2015). Men det er ikke korrekt.

Grønlandsordfører Christian Juhl siger:

- Marcus Knuth vrøvler. Grønlandsudvalget beskæftiger sig stort set ikke med udenrigs-, forsvars og sikkerhedspolitik - bortset fra uran-sagen. Udenrigs-, forsvars og sikkerhedspolitik ligger traditionelt i Udenrigspolitisk Nævn og Forsvarsudvalget.

- Arktis-spørgsmålene ligger i en arbejdsgruppe nedsat af den danske delegation i Nordisk Råd, så det er heller ikke kerneområde for GRU.

- Grønlandsudvalget beskæftiger sig først og fremmest med emner, der har direkte relation til grønlandske forhold. I høj grad de emner, som Danmark stadig har ansvaret for. Dvs. retspolitik, herunder familieret og anden lovgivning.

- Det er et dårligt signal, at Venstre-regeringen ikke har udpeget en grønlænder som formand. Det er også rent sagligt en dårlig ide, da man må gå ud fra, at de grønlandske repræsentanter i Folketinget har mest forstand på det, som udvalget beskæftiger sig med.

Tirsdag, 14. juli 2015 - 13:07