Stop privatisering af ældrepleje

På baggrund af en rundspørge kan DR i dag fortælle, at ældreplejefirmaer i 40 kommuner er krakket. det giver både store problemer for kommunerne, der med kort varsel skal overtage plejen og igennem en masse bureaukrati for at hyre et nyt firma, samtidig med at det skaber stor utryghed for de ældre.. Derfor vil Enhedslisten sætte en stopper for al privatisering af ældreplejen, indtil der bliver lavetvidenskabelig undersøgelse af myten om, at de private er bedre og billigere. Samtidig skal den tidligere VK-regerings lov om tvangsprivatisering ophæves.

Enhedslistens ældreordfører, Finn Sørensen, udtaler:

-       DR’s rundspørge bekræfter, hvad vi hele tiden har sagt. Privatisering af ældreplejen fører til dårligere velfærd, og der er ikke nogen dokumentation for, at det skulle give en økonomisk gevinst. Tværtimod er der talrige eksempler på, at privatisering er gift, både for kommunernes økonomi og vores ældre medborgeres tryghed. Lige så snart Folketinget samles igen, vil vi have sat en stopper for privatiseringen.

-       Som eksemplerne viser, så kan privatisering medføre, at borgerne pludselig står uden hjemmehjælp, når den private leverandør går konkurs. Det påfører kommunens skatteydere store ekstraomkostninger, ligesom Lønmodtagernes Garantifond bliver belastet af udbetalinger til de ansatte, der pludselig står uden job. Det er fuldstændig urimeligt.

-       I 2003 indførte VK regeringen og DF tvang over for kommunerne til at inddrage private leverandører i ældreplejen. Denne tvang skal ophæves. Det vil vi stille forslag om, så snart Folketinget samles igen. Når man tænker  på alle de løfter til de ældre, vi har hørt fra Dansk Folkeparti, er det absurd, hvis de bliver ved med at bakke op om mere privatisering i kommunerne.

-       Vi vil kræve, at der gennemføres en uvildig undersøgelse af omkostninger og konsekvenser af konkurserne. Indtil nu har socialministeren ikke kunnet svare på vores spørgsmål om det. Sidst men ikke mindst vil vi stille forslag om, at al privatisering af ældrepleje stoppes, indtil der foreligger videnskabelig dokumentation for de samlede konsekvenser for borgerne, de ansatte og kommunernes økonomi.

Onsdag, 8. juli 2015 - 12:30