Lav national handlingsplan mod kemikaliekaos

Straks den nye regering er på plads, vil Enhedslisten tage initiativ til, at der laves et politisk forlig om en national handlingsplan mod de mange uønskede kemikalier, som skader mennesker.

- Vi er på vej med et udspil til en handlingsplan, og når ministerier og ordførerskaber er på plads, vil jeg invitere alle partier til en drøftelse heraf mhp. at finde et politisk flertal bag en handlingsplan, siger Enhedslistens Maria Reumert Gjerding.

- Jeg synes det er utroligt, at vi ser gennem fingre med, at der årligt fødes 3.000 drengebørn med misdannede kønsdele, at piger kommer for tidligt i puberteten og at familier har sværere og sværere ved selv at blive gravide, når vi fra forskere har klar besked om, hvad der er årsagen, siger Maria Reumert Gjerding.

- Vi bliver nødt til at tage kampen op mod de skadelige kemikalier som EU desværre tillader i vores dagligvareprodukter og som især skader fostre og børn. Enhedslisten har i årevis arbejdet for at skiftende regeringer indfører en national regulering af de kemikalier, som vi ved skader især børn og fostre. Med et Folketing, som nu er indstillet på, at EU skal regulere mindre og at vi skal styre mere selv, må dette være et oplagt første tema at tage op, mener Maria Reumert Gjerding.

- Det kan ikke være rigtigt, at børnefamilierne i Danmark skal leve med stadig større risiko for, at deres børn skades i fostertilstanden, fordi EU tillader, at producenter tilsætter farlige kemikalier til de varer, vi dagligt køber i supermarkedet, slutter Maria Reumert Gjerding

Fakta:

I dag fødes 10 % af drengebørn med misdannede kønsorganer og piger kommer tidligere og tidligere i pubertet. Danmark har sammen med Norge verdens højeste grad af testikelkræft og hvert sjette par skal have hjælp til at få børn.

Det skyldes omkring 400 kemikalier, der anses som potentielt hormonforstyrrende. De findes i diverse elektronik, møbler, cremer, kosmetik, tekstiltryk og legetøj mm.

Vort hormonsystem bliver således konstant påvirket i hverdagen. Andre effekter er brystkræft, nedsat indlæringsevne, forringet sædkvalitet og ny forskning peger på, at stoffernes påvirkning af fostre har forsinket langtidseffekt i form af diabetes, hjerte-karsygdomme, fedme og kræft.

Men også antallet af hjerneskader er stigende. Jo flere af de 30.000 kemikalier, der dagligt anvendes i EU, og som undersøges for hjerneskadende virkning, jo flere kommer på listen som hjerneskadende. Det er fx opløsningsmidler og sprøjtegifte, der findes i vores tøj, møbler og madvarer.

En hjerne under udvikling er langt det mest sårbare organ i fostret.
Antallet af børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser er stigende og stadig flere har problemer i skolen eller med at færdiggøre deres uddannelse. En vigtig årsag skal findes blandt giftige stoffer, som vores hjerner udsættes for allerede fra fosterstadiet. Listen over ”stærkt mistænkte” for at skade hjernen er nu over 200 stoffer. Konsekvensen er, at næste generation bliver langsommere til at opfatte og reagere, klarer sig dårligere i skolen og kan ikke udnytte deres hjerner optimalt.

Fredag, 26. juni 2015 - 11:13

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg