Besparelser på udviklingsbistanden kan få katastrofale følger

De borgerlige, der nu prøver at danne regering, vil skære 2,5 mia. kr. på u-landsbistanden. Men det er en katastrofal strategi at skære i udviklingsbistanden, mener Christian Juhl fra Enhedslisten.

Christian Juhl siger:

- Jeg vil på det kraftigste advare en kommende regering mod at skære i udviklingsbistanden eller at skære i den langsigtede hjælp, for at finde penge til den akutte hjælp. Det kan få katastrofale følger.

- Så længe uligheden og fattigdommen i verden er så stor som nu, vil presset for at komme til Danmark og de andre lande i Europa fortsætte. Det er ikke muligt via mure, grænsebomme eller krigsskibe at holde flygtninge ude.

- Vi må i Europa deles om at tage imod flygtningene. Det gælder også, når der skal opbygges bæredygtige samfund, der hvor de er flygtet fra. Hvis ikke vi fortsætter den langsigtede udviklingsbistand, risikerer vi at øge flygtningestrømmene.

- Enhedslisten mener, der er behov for at øge udviklingsbistanden til 1 pct. af BNI. Der er som aldrig før brug for både den akutte nødhjælp og den langsigtede udviklingsbistand, der skal være med til at begrænse flygtningestrømme og krig. Både af hensyn til verdens fattigste, og af hensyn til flygtningene og os selv.

Fredag, 26. juni 2015 - 10:31