Hvad skal vi med fjender, når vi har Morten Østergaard?

Enhedslistens social dumping-ordfører Finn Sørensen raser mod Morten Østergaard for hans blåstempling af Uber. Morten Østergaard har nemlig i dag afholdt valgmøde hos firmaet i Århus.

Finn Sørensen siger:

- Jeg er nok ikke den eneste i ”rød blok”, der spørger mig selv, hvad vi skal med fjender, når vi har Morten Østergaard. De sidste fire år har vi sammen med regeringen fået en god indsats mod social dumping op at stå. Det var der hårdt brug for, efter at Venstre, Konservative og DF havde ladet stå til gennem 10 lange år. Men det har åbenbart ikke været helhjertet fra Morten Østergaards side. Det er rystende, at han nu blåstempler denne piratvirksomhed ved at holde valgmøde hos dem og snakke om ”deleøkonomiens” velsignelser.

- Det er specielt en våd klud i ansigtet på Trafikstyrelsen, som har anmeldt Uber til politiet. Det har de gjort med rette. Uber driver personbefordring uden at leve op til de krav der gælder om sikkerhed og uddannelse af personalet. Det er helt igennem uforsvarligt, og det skulle have været stoppet for længe siden. Det trodser enhver regel om anstændig opførsel fra en minister at deltage i et valgmøde hos en virksomhed, der er anmeldt for så grove forseelser.

- Men det er også et slag i ansigtet på indsatsen mod social dumping. Uber undergraver jo ikke kun sikkerhed og kvalitet i personbefordringen. De undergraver også lønningerne i taxibranchen. Uber er rendyrket social dumping, plat, svindel og sort arbejde. Uber er blot endnu et angreb på grundlaget for vores velfærdsstat, der bygger på god løn for godt arbejde, og at alle betaler deres skat, som de skal.

- Jeg kan forestille mig, at Transportministeren er lige så rasende, som jeg er. Jeg vil håbe, at Mogens Heunicke og den socialdemokratiske top følger Enhedslistens opfordring til at holde De Radikale ude af en ny socialdemokratisk regering. Vi skal styrke kampen mod social dumping, ikke svække den, men det bliver meget svært, hvis Morten Østergaard får noget at skulle have sagt. Det er jo helt tydeligt, at han ikke har forstået, hvad denne kamp egentlig går ud på.

Onsdag, 17. juni 2015 - 14:19