Ældreudspil fra S løser ikke problemerne

Enhedslisten giver Socialdemokraternes ældreudspil en kølig modtagelse.

Ældre- og socialordfører Finn Sørensen siger:

- Der er gode forslag i regeringens udspil, også nogle mindre gode. Regeringens ældreudspil forholder sig ikke til det grundlæggende problem: At der er sket massive nedskæringer i ældreplejen, både i hjemmehjælp og på plejehjem.

- Der findes simpelthen ikke nogen nedre grænse i lovgivningen for, hvor ringe service kommunerne kan byde vores ældre plejekrævende borgere. Den mangel på minimumsrettigheder er den vigtigste grund til, at vi byder de ældre i hjemmeplejen og på plejehjem nogle nedværdigende vilkår, som vi andre aldrig selv ville finde os i.

- Hvis vi skal have et reelt løft af ældreområdet, skal der tilføres flere midler, så vi får genansat nogle af de 6.000 sosu’er der er forsvundet siden 2009. Men vi skal også have indført nogle rettigheder i loven til et minimum af praktisk hjælp og personlig hygiejne som rengøring, bad og skift af sengetøj. Og så skal vi have udbygget det klippekort, vi aftalte i finansloven 2015, som giver de svageste ældre ret til at tilvælge ekstra service eller en tur i det fri. Det klippekort skal gælde langt flere borgere.

Mandag, 15. juni 2015 - 16:13