Giv folkeskolen tilbage til lærerne

En ny undersøgelse foretaget af Skole og Forældre, viser at forældreutilfredsheden med folkeskolereformen er vokset markant efter reformen trådte i kraft. Den voksende utilfredshed retter sig mod de fleste elementer i den nye skolereform, og isærdelelseshed den faldende kvalitet i undervisningen som følge af manglende forberedelsestid. Det bør være klart for alle, at reformen er en katastrofe, der giver vores børn en ringere skolegang, mener Enhedslistens undervisningsordfører Rosa Lund, som ønsker at lærerne inddrages mere aktivt i implementeringen af den nye reform:

- De her tal er jo beviset på, at man ikke kan lave en reform af folkeskolen ved at tromle henover lærerne. Lærerne, pædagogerne og selvfølgelig forældrene skal inddrages mere direkte i vores folkeskole. Hvis vi ikke stopper op nu og erkender, at reformen har haft nogle voldsomt negative konsekvenser, vil vi kun se, at utilfredsheden og konsekvenserne vil vokse de næste år.

- Vi bliver simpelthen nødt til at tage en timeout – og på ny inddrage lærere, elever og forældre i, hvordan vi skal udvikle vores fælles folkeskole. Nu ser vi konsekvenserne af, at et flertal i folketinget sammen med KL trumlede hen over de fagpersoner, som jo er de rigtige eksperter på folkeskoleområdet, nemlig lærerne.

- Enhedslisten mener vi, at vi skal skabe mere tid i folkeskolen ved at give lærerne ret til forberedelse og annullere det lovindgreb, lærerne blev udsat for under skolekonflikten.

- Vores statsminister, Helle Thorning-Schmidt, sagde til valgudskrivelsen at vi har fået en bedre folkeskole. Det er desværre ønsketænkning, for virkeligheden er, at overgrebet mod lærernes arbejdstidsregler og folkeskolereformen har haft langt større negative indvirkning på kvaliteten i vores folkeskole, end hvad både vi og lærerne advarede mod. Det er tid til at folketinget påtager sig ansvaret for at rydde op efter en elendig reform. Lige nu er vi i gang med at svigte elever og lærere, og ikke mindst vores alle sammens folkeskole, som er en af de mest afgørende institutuioner i vores samfund. Dumstædighed kan ikke redde folkeskolen, det kan kun dialog og respekt for de dygtige lærer, som hver dag kæmper deres bedste for at give vores børn den bedste start på et langt liv.