Regeringen må finde flere penge til nyt dagpengesystem

Nye tal fra AK-Samvirke viser, at det store udfald af dagpengesystemet fortsætter i 2015. Det samlede tal er nu 56.600 som har mistet dagpengene siden Kristian Thuelsen Dahl, Vestager og Løkke forringede dagpengesystemet.

Enhedslistens politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, siger:

- Der er i den grad brug for at få forbedre vores dagpengesystem. Nu har over 56.000 mennesker mistet dagpengeretten. Det er ikke bare et tal. Det er rigtige levende mennesker med rigtige familier. Det er for manges vedkommende mennesker som har knoklet hele livet og betalt deres skat til fællesskabet. Mange står nu i en ulykkelig situation. Det er mennesker og familier som vi ikke kan være bekendt at svigte.

- De her tal viser jo også tydeligt, at dagpengekatastrofen er langt større end først antaget. Det kan godt være, at regeringen siger krisen er aflyst, men det er ringe trøst for ofrene for dagpengepengereformen. Derfor er et ikke godt nok, at Thorning hårdnakket insistere på at der ikke må bruges flere penge på et nyt dagpengesystem. Vi skal jo huske på, at Thuelsen Dahl, Løkke og Vestager stjal to milliarder fra de arbejdsløse. Hvis vores alle sammens dagpengesystem skal forbedres, bliver vi simpelthen nødt til at tilbageføre nogen af de penge som blev stjålet fra systemet i 2010.

- Det som regeringen lægger op til, er jo at forbedringer af fx genoptjeningsperioden skal ske igennem forringelse andre steder i dagpengesystemet. Forleden kom det frem at kommission bl.a. overvejer at nedsætte dagpengesatsen for nyuddannede. Så hvis vi skal genskabe trygheden for lønmodtagerne kan det ikke gøres uden at tilføre flere penge til dagpengesystemet.

- Hvis Thorning ikke vil finde flere penge til at forbedre dagpengesystemet, må hun som minimum give vælgerne et klart svar: Hvilke grupper af ledige skal have forringet deres dagpenge i en kommende reform.

Enhedslisten vil til de kommende forhandlinger om et nyt dagpengesystem arbejde for:

• At tilføre flere penge til at sikre et mere trygt dagpengesystem.
  • Hurtigere genoptjening af dagpenge, samt genoptjening af ret til dagpenge ved virksomhedspraktik, løntilskudsjob og mv.
  • Ret til supplerende dagpenge i hele ledighedsperioden
  • Længere dagpengeperiode
Onsdag, 10. juni 2015 - 22:23