SF skal give svar om skifergas

Enhedslisten afkræver svar SF på, om de vil være med til at trække Totals boring efter skifergas i Nordjylland nu. Indtil videre har SF ikke meldt klart ud.

SF kører aktuelt kampagne mod skifergas, men har selv været med til at give tilladelse til boringen.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Det er lidt billigt, at SF kører kampagne mod skifergas, men både tidligere har afvist et forbud mod skifergas og heller ikke vil melde klart ud om tilladelsen skal trækkes tilbage. Vi kan kun sikre, at boringen efter skifergas stopper, hvis vi trækker tilladelsen. Vil SF ikke være med til det, grænser det til hykleri.

- Vi mener, tilladelsen skal trækkes tilbage, selvom der skal betales en erstatning til Total, og erstatning bliver større jo længere tid, vi venter med at gøre noget En eventuel erstatning er en billig pris at betale for at beskytte miljøet og sørge for, at vores børn og børnebørn også har rent drikkevand i hanerne.

- Det er afgørende, at vi får sat en stopper for skifergas. Der en kæmpe risiko for, at udvindingen af skifergas ødelægger miljøet. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Samtidig går skifergas også ud over klimaet. Derfor er der brug for, at vi koncentrer alle kræfter om at udvikle den vedvarende energi i stedet.

Fredag, 29. maj 2015 - 16:41