Klimabekymrede vælgere skal holde sig fra blå blok

Der er stor splittelse om klimaet i blå blok, og blokken rummer flere partier, der fornægter, at klimaet er et alvorligt problem.

Det fremgår i dagens Information.

Blå valgsejr vil være nederlag for klimaet

Det er et vink med en vognstang til alle de danskere, der bekymrer sig om klimaet om, at de skal holde sig langt væk fra blå blok, mener Maria Reumert Gjerding, der er spidskandidat for Enhedslisteni Nordsjælland.

- Jeg vil kraftigt advare vælgere, som mener, der skal gøres noget alvorligt ved klimaproblemerne, mid at stemme på partierne i blå blok, siger hun.

- Jeg forudser, at det første, der sker efter en blå valgsejr, er, at energiforliget ophæves, klimamålsætninger aflyses, og grøn omstilling bremses.

DF og LA fornægter klimaproblem

To af de blå partier benægter direkte, at der skulle eksistere et klimaproblem.

- Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har meldt klart ud, at de vil modarbejde den grønne omstilling. De fornægter, at vi overhovedet har et klimaproblem, mens Venstre i fire år i har modarbejdet den grønne omstilling i praksis. Kun de Konservative har tilsluttet sig målsætningerne, men de får næppe meget at skulle have sagt på dette område i en ny blå regering, siger Maria Reumert Gjerding.

- Danskerne bekymrer sig om klimaforandringerne, viser en række meningsmålinger. Og jeg vil gerne minde om, hvad der skete i 2001, da VK-regeringen kom til og aflyste stort set alle grønne tiltag, som SR-regeringen og Enhedslisten havde sat i gang. Jeg vil derfor virkelig opfordre vælgerne til at tænke sig godt om, hvis de bekymrer sig bare en lille smule om klimaet.